Benaderingswijze


''Wij op De Bloesem zijn bewust hoe we de kinderen benaderen''.


We vinden een positieve bekrachtigende houding erg van belang zowel naar de kinderen toe als naar u als ouders. Op onze opvang gebruiken we de woorden niet liever niet. We leren ze door onze pedagogische houding en vaardigheden aan wel wat wel. Door actief hen te vragen sommige situaties anders aan te pakken geeft dit hen een richting en duidelijkheid.

Jonge kinderen zijn nog onwetend en daarom leggen we veel uit als we iets doen. Zodat het begripsvermogen oorzaak gevolg zich goed kan ontwikkelen. ''We doen nu onze mouwen omhoog (met gebaren erbij) dan blijven je mouwen droog.'' Zo weten de kinderen waarom we iets zo doen en is het duidelijk voor ze. 

We vragen de kinderen elkaar, ons, de materialen en onze natuur op een respectvolle manier te benaderen. Dit doen we vooral door zelf het goede voorbeeld te geven.                                              Een voorbeeld; een kind gooit met een pop door de ruimte wij zeggen hierop: ''Laat je de pop op de grond?'' Ipv: ''Niet met de pop gooien!'' Een kind leert door deze manier van benadrukken positief naar de wereld te kijken.

De zelfstandige vaardigheden stimuleren is iets waarvan we vinden dat dat vanaf jongs af aan gestimuleerd mag worden. Het lijkt vaak makkelijker en sneller dat wij alles doen voor de kinderen. Wij zijn echter van mening dat doordat wij kiezen voor geduldig samen te werken en de kinderen met ons huishouden mee laten draaien er veel vaardigheden worden gestimuleerd en kinderen leren samen te werken.

Kinderen vinden meehelpen vaak heel leuk en krijgen daarmee een 1 op 1 moment met de begeleiders. Ze mogen bijvoorbeeld meelopen naar de wasmachine en mee helpen in de keuken.

De kinderen (die kunnen staan) worden bij ons staand verschoond. Als een kind op de rug moet liggen voor het verschonen kan een kind zich machteloos voelen. Door ze te laten staan tijdens het verschonen kan een kind helpen om hun luier af te doen en aan te doen.

De kinderen krijgen de mogelijkheid om zelf beslissingen te maken; Waar ze mee gaan spelen, wat voor cracker ze bijvoorbeeld willen en met welk beleg. De kinderen leren zo hun eigen keuzes maken. Hierdoor kunnen ze maximaal zichzelf ontdekken.

We zien tot slot dat onze kinderen binnen onze opvang zich ontwikkelingen tot een sociale kinderen die oog hebben voor elkaar.


©2022 Kinderopvang De Bloesem Groningen
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin